Page 168 - Galileo Galilei - Lettere copernicane. Sentenza e abiura
P. 168

della Scrittura ed il resto della testura precedente o susseguente
                cospirino  nella  medesima  intenzione,  aggiugne  le  seguenti

                parole:  Si  autem  contextio  Scripturæ,  hoc  voluisse  intelligi
                scriptorem non repugnaverit, adhuc restabit quærere, utrum et

                aliud non potuerit; né si risolvendo ad accettar questo senso o
                escluder  quello,  anzi  non  gli  parendo  di  potersi  stimar  mai
                cautelato  a  sufficienza,  séguita:  Quod  si  et  aliud  potuisse

                invenerimus,  incertum  erit,  quidnam  eorum  ille  voluerit;  aut
                utrumque  voluisse,  non  inconvenienter  creditur,  si  utrique

                sententiæ  certa  circumstantia  suffragatur.  E  finalmente,  quasi
                volendo render ragione di questo suo instituto, col mostrarci a
                quali pericoli esporrebbono sé e le Scritture e la Chiesa quelli

                che, riguardando più al mantenimento d’un suo errore che alla
                dignità della Scrittura, vorrebbono estender l’autorità di quella

                oltre  a  i  termini  che  ella  stessa  si  prescrive,  soggiugne  le
                seguenti parole, che per sé sole doverebbono bastare a reprimere

                e moderare la soverchia licenza che tal uno pretende di potersi
                pigliare:  Plerumque  enim  accidit,  ut  aliquid  de  Terra,  de

                cælo,de cæteris huius munda elementis, de motu et conversione
                vel etiam magnitudine et intervallis siderum, de certi defectibus
                Solis et Lunæ, de circuitibus annorum et temporum, de naturis

                animalium, fruticum, lapidum, atque huiusmodi cæteris, etiam
                non Christianus ita noverit, ut certissima ratione vel experientia

                teneat.  Turpe  autem  est  nimis  et  perniciosum  ac  maxime
                cavendum,  ut  Christianum  de  his  rebus  quasi  secundum

                Christianas  Literas  loquentem  ita  delirare  quilibet  infidelis
                audiat, ut, quemadmodum dicitur, toto cælo errare conspiciens,

                risum tenere vix possit; et non tam molestum est quod errans
                homo derideretur, sed quod authores nostri ab eis qui foris sunt
                talia sensisse creduntur, et, cum magno exitio eorum de quorum

                salute  satagimus,  tamquam  indocti  repræhenduntur  atque
                respuuntur. Cum enim quemquam de numero Christianorum ea

                in re quam ipsi optime norunt errare depræhenderint, et vanam
                sententiam suam de nostris libris asserent, quo pacto illis libris

                credituri  sunt  de  resurrectione  mortuorum  et  de  spe  vitæ



                                                          168
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173