Page 171 - Minerva oscura
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iniuriam. Negligentia vero est non propulsare iniuriam quum pos-
sis et debeas. Est autem negligentia severitati contraria, contra po-
nuntur enim defendere et defensionem contemnere. Similiter tru-
culentia liberalitati repugnat: repugnant enim beneficium dare et
iniuriam irrogare... Dividitur autem truculentia in vim et fraudem:
fraus quasi vulpeculae, vis quasi leonis videtur: utrumque ab ho-
mine alienissimum, sed fraus odio digna maiore...
È chiaro perchè nella palude pingue Dante abbia destinati
gran regi. Erano rei di negligentia. E chiaro anche è perchè i giu-
sti re dell'Aquila in Giove rimbrottino i re per i loro dispregi, per
il viver molle, per il manco di valore, per la viltate.
Leggiamo nel libretto queste parole, pur prese da Cicerone:
p. 411. Dividitur autem iustitia in severitatem et liberalitatem.
Severitas est virtus debito supplicio cohibens iniuriam....
Cavenda tamen est maxime ira in puniendo, cum qua nemo te-
nebit mediocritatem quae est inter nimium et parum.
Nella riviera del sangue sono tali re che non si guardarono dal-
l'ira in puniendo.
Giova ancora meditare quest'altro passo, che illustra luoghi sì
della Comedia e sì del Convivio e sì di Epistole: Huius (magnani-
mitatis) officium sic monstrat Philosophus (Cic. 1, 19, 65): Ma-
gnanimi sunt habendi, non qui faciunt, sed qui propulsant iniu-
riam. Idcirco (1, 20, 68) ista fit in hac virtute cautela avaritiae.
Non enim est consentaneum, qui metu non potest frangi, eum
frangi cupiditate, nec qui invictum se a labore praestiterit, eum
vinci a voluptate...
E per illustrare la frase capitale cui vinse l'ira, ricordiamo che
sono riportati nel libretto questi versi di Orazio Satiro, a proposito
della temperanza (p. 441):
Qui non moderabitur irae
Infectum volet esse, dolor quod suaserit et mens.
Ira furor brevis est: animum rege, qui nisi paret,
Imperat: hunc frenis, hunc tu compesce catenis.
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